Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 19 kwietnia 2024 r.
Ostatnia aktualizacja: 19.04.2024 r., godz. 8:30 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 52.491 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
nr 19 (451) z dnia 01.10.2017
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
A.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ
1.1.
Okres, na jaki należy zawrzeć umowę o badanie sprawozdania
Sprawozdanie finansowe spółki z o.o. niebędącej jednostką zainteresowania publicznego podlega od kilkunastu lat obligatoryjnemu badaniu przez biegłego rewidenta. Bieżący rok obrotowy spółki kończy się 31 grudnia (...)
str. 4
1.2.
Elementy umowy spełniającej wymogi nowych regulacji
Co powinna zawierać umowa o przeprowadzenie ustawowego badania sprawozdania finansowego za 2017 r.? Do badania sprawozdań finansowych sporządzonych za okresy kończące się 31 grudnia 2017 r. i później wszystkie (...)
str. 6
B.
RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA
1.
Termin i częstotliwość inwentaryzacji
Generalnie inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego. W jednostkach, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, inwentaryzację za 2017 r. należy więc przeprowadzić na (...)
str. 7
2.
Czynności związane z przygotowaniem inwentaryzacji
Istotne jest, aby do inwentaryzacji przygotować się odpowiednio wcześnie, co może spowodować znaczną oszczędność czasu i pieniędzy. Dobre praktyki oraz wskazówki sprzyjające prawidłowej i sprawnej inwentaryzacji zapasów (...)
str. 8
3.
Inwentaryzacja zapasów w formie spisu z natury przeprowadzana przy wsparciu podmiotu zewnętrznego
Podczas przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu z natury, jednostki coraz częściej korzystają ze wsparcia podmiotów zewnętrznych. Według pkt 26 stanowiska w sprawie inwentaryzacji, cele i zasady przeprowadzania inwentaryzacji zapasów materiałów, (...)
str. 9
II.
Import i sprzedaż wyrobów akcyzowych
Jak ująć w księgach rachunkowych import i sprzedaż na terenie kraju wyrobów alkoholowych powyżej 18% z uwzględnieniem podatku akcyzowego? Import wyrobów akcyzowych, w tym napojów alkoholowych, podlega specjalnym regulacjom (...)
str. 10
1.
Oznaczanie wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy
Importer napojów alkoholowych - na podstawie art. 116 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym - jest obowiązany do oznaczenia wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy. Należy zaznaczyć, że (...)
str. 10
2.
Rozliczenie akcyzy z tytułu importu
Akcyza ma charakter podatku jednofazowego, w związku z tym prawidłowe rozliczenie się z podatku akcyzowego przy imporcie wyrobów akcyzowych powoduje, że następne czynności związane z tymi wyrobami, np. sprzedaż (...)
str. 12
3.
Ujęcie w księgach importu towarów objętych akcyzą
Zapłaconą akcyzę z tytułu importu ujmuje się na zwiększenie ceny zakupu towarów handlowych, gdyż akcyza wchodzi w wartość towaru. W świetle bowiem art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, cena zakupu (...)
str. 13
C.
RACHUNKOWOŚĆ W PRZYKŁADACH LICZBOWYCH
III.
Zmiana waluty, w której wyrażone jest zobowiązanie z tytułu kredytu inwestycyjnego
Kilka lat temu nasza spółka zaciągnęła kredyt inwestycyjny (na budowę środka trwałego) w walucie obcej (w euro). Jak zaksięgować przewalutowanie (zmianę) kredytu walutowego na złotówkowy? Czy w wyniku (...)
str. 15
1.
Skutki zmiany kredytu walutowego na złotówkowy w księgach rachunkowych
Przewalutowanie kredytu polega na zmianie waluty, w jakiej pierwotnie kredyt został zaciągnięty, na inną, np. z euro na złote. Zmiana waluty, w której wyrażone jest zobowiązanie z tytułu kredytu, (...)
str. 15
2.
Przewalutowanie kredytu przed oddaniem środka trwałego do używania
Przykład I. Założenia: W 2016 r. spółka zaciągnęła kredyt w euro na 5 lat. Na koniec sierpnia 2017 r. do spłaty pozostało: 155.000 EUR (należność główna bez odsetek). Kwota (...)
str. 16
3.
Przewalutowanie kredytu po oddaniu środka trwałego do używania
Przykład I. Założenia: W 2015 r. spółka zaciągnęła kredyt w euro na 5 lat. Na koniec sierpnia 2017 r. do spłaty pozostało: 21.000 EUR (należność główna bez odsetek). Kwota (...)
str. 17
1.
Znaczenie faktoringu w finansowaniu działalności przedsiębiorstwa
Faktoring polega na nabywaniu wierzytelności przysługujących przedsiębiorcom (faktorantom) wobec ich dłużników (odbiorców) przez wyspecjalizowane jednostki gospodarcze (np. banki), zwane faktorami. Dzięki usłudze faktoringu przedsiębiorca uzyskuje (...)
str. 18
2.
Faktoring właściwy traktowany jak sprzedaż wierzytelności
Przy faktoringu właściwym (pełnym) ryzyko związane z niewypłacalnością przejmuje faktor. W związku z tym w dniu przejęcia wierzytelności przez faktora wierzytelność powinna zostać wyksięgowana z ksiąg faktoranta. W księgach rachunkowych zawarcie (...)
str. 19
3.
Faktoring niewłaściwy traktowany jak umowa pożyczki lub kredytu
W przypadku faktoringu niewłaściwego (niepełnego) faktor nabywa wierzytelność od faktoranta, nie przejmując ryzyka związanego z niewypłacalnością dłużnika. Z punktu widzenia zasad rachunkowości zawarcie umowy faktoringu niewłaściwego traktowane jest (...)
str. 20
4.
Faktoring mieszany, w którym ryzyko niewypłacalności zostaje rozłożone na faktora i faktoranta
Faktoring mieszany jest połączeniem faktoringu pełnego i niepełnego, przy którym faktor przejmuje ryzyko niewypłacalności dłużnika tylko do pewnej kwoty wierzytelności określonej w umowie. Wszystko co powyżej oznaczonego (...)
str. 21
D.
ŚRODKI TRWAŁE ORAZ WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE
1.
Rabat otrzymany po wprowadzeniu środka trwałego do używania według KSR nr 11
Stosujemy Krajowe Standardy Rachunkowości. Jak w księgach rachunkowych powinniśmy ująć rabat otrzymany po wprowadzeniu środka trwałego do używania? 29 maja 2017 r. wszedł w życie Krajowy Standard Rachunkowości (...)
str. 23
2.
Koszty i przychody z tytułu szkód poniesionych w środkach trwałych w budowie
Jednostka posiada środek trwały w budowie (magazyn). W wyniku nawałnicy uszkodzeniu uległy elementy pokrycia dachowego. Jak zaksięgować koszty usuwania skutków tego zdarzenia? Jak wynika z art. 28 ust. 8 ustawy (...)
str. 24
3.
Zaliczka wpłacona na zakup środka trwałego
Na poczet nabycia środka trwałego wpłaciłam zaliczkę, którą zaliczyłam do kosztów podatkowych. Czy w księgach rachunkowych powinnam odnieść tę zaliczkę w koszty? Jak wycenić zaliczkę wpłaconą w walucie (...)
str. 27
3.1.
Podatkowe rozliczenie wpłat na zakup nowego środka trwałego
Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że przepisy ustaw o podatku dochodowym umożliwiają zaliczenie bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów dokonanych wpłat (zaliczek) na poczet (...)
str. 27
3.2.
Ujęcie wpłaconej zaliczki w księgach rachunkowych nabywcy
O ile przepisy podatkowe zezwalają na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów dokonanych wpłat na poczet nabycia fabrycznie nowego środka trwałego z grupy 3-6 i 8 KŚT, to dla (...)
str. 27
3.3.
Wycena bilansowa zaliczki wpłaconej w walucie obcej
Wycena zaliczki na dzień jej wpłaty Dla celów bilansowych wyceny kwoty zaliczki wyrażonej w walucie obcej dokonuje się w oparciu o regulacje zawarte w art. 30 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Z treści (...)
str. 28
4.
Weryfikacja stosowanych okresów i stawek amortyzacji w świetle prawa bilansowego
W ustawie o rachunkowości jest mowa o okresowej weryfikacji poprawności stosowanych okresów i stawek amortyzacji środków trwałych. Kiedy i jak się ją przeprowadza? Jednostka jest zobowiązana do systematycznej weryfikacji przyjętych (...)
str. 30
E.
RACHUNKOWOŚĆ KROK PO KROKU
1.
Jednostki zobowiązane do dokonywania wpłat na PFRON
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest - w myśl art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2016 r. (...)
str. 33
2.
Obniżenie wpłat na PFRON z tytułu dokonanych zakupów
Pracodawcy, którzy z powodu braku wymaganego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych są zobowiązani do wpłat na PFRON, mogą zmniejszyć ich wysokość (uzyskać ulgę we wpłatach na PFRON). (...)
str. 34
3.
Ewidencja księgowa obowiązkowych wpłat na PFRON
Obowiązkowe wpłaty na PFRON ewidencjonuje się w księgach rachunkowych na koncie 40-3 "Podatki i opłaty" i/lub na koncie 55 "Koszty zarządu" w miesiącu, którego te wpłaty dotyczą. W związku (...)
str. 34
F.
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA
1.
Ewidencja księgowa i klasyfikacja paragrafowa opłaty abonamentowej oraz opłat z tytułu zastępstwa procesowego
W jaki sposób ująć w księgach agencji wykonawczej roczną opłatę abonamentową, którą jako państwowa osoba prawna zobowiązani będziemy wnieść w 2018 r. na rzecz Prokuratorii Generalnej RP tytułem pokrycia (...)
str. 36
2.
Przekształcenie lub włączenie gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej a obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych
Czy dla dotychczasowego gimnazjum, które zostanie przekształcone w 8-letnią szkołę podstawową lub zostanie włączone do 8-letniej szkoły podstawowej, należy zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe? Czy (...)
str. 40
3.
Korekta zapisów księgowych w związku z przesunięciem dochodów między paragrafami
Jesteśmy państwową jednostką budżetową. Należności z tytułu kosztów doręczonego upomnienia są dla nas przychodami z tytułu dochodów budżetowych, które ewidencjonujemy na koncie 720. Przez kilka miesięcy koszty (...)
str. 43
4.
Nieodpłatne przekazanie przez gminę składników majątku trwałego szkole podstawowej
Jednostka samorządu terytorialnego (gmina) przekazała nieodpłatnie podległej szkole podstawowej składniki majątku widniejące w ewidencji środków trwałych urzędu. Jak zaksięgować takie przekazanie? Nieodpłatne przekazanie środków trwałych podległej (...)
str. 44
G.
KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE STANDARDY RACHUNKOWOŚCI
VI.
Praktyczne zastosowanie MSR - czy umowa najmu powinna być traktowana jako leasing?
Spółka z o.o. "X" (z siedzibą w Polsce) prowadzi księgi zgodnie z MSR/MSSF. Walutą funkcjonalną tego podmiotu jest PLN. Spółka "X" (najemca) podpisała wiążącą umowę najmu nieruchomości położonej w Polsce (...)
str. 45
1.
Analiza treści umowy najmu w celu ustalenia czy jest to leasing operacyjny, czy finansowy
Rozstrzygnięcie czy dana umowa najmu powinna być traktowana w księgach rachunkowych jako leasing wymaga dogłębnej analizy samej treści tej umowy. Udzielając odpowiedzi musieliśmy więc przyjąć pewne (...)
str. 45
2.
Instrumenty pochodne wbudowane w umowę najmu
Pierwszym problemem, który kierownictwo spółki "X" powinno rozważyć, jest istnienie instrumentów pochodnych wbudowanych w umowę najmu (dla MSSF "umowę leasingu") i ewentualna konieczność ich wyodrębniania. Ocena taka (...)
str. 46
3.
Sposób czerpania korzyści ekonomicznych z wynajmowanego lokalu
Kolejnym obszarem wymagającym oceny kierownictwa jest ustalenie, w jaki sposób spółka "X" będzie czerpać korzyści ekonomiczne z wynajmowanego lokalu. W świetle paragrafu 33 MSR 17, opłaty leasingowe z tytułu (...)
str. 48
4.
Ujęcie kosztu najmu w walucie obcej w poszczególnych miesiącach
Informacje jakie powinien uwzględnić kierownik jednostki dokonując ujęcia kosztu w księgach rachunkowych Kolejnym problemem jest ujęcie ustalonego kosztu w poszczególnych miesiącach. W związku z tym, że jednostka zobligowana jest (...)
str. 48
H.
ODPOWIADAMY NA PYTANIA
VII.
Relacja z dyżuru telefonicznego
1.
Rozliczenie straty podatkowej z lat ubiegłych
Spółka z o.o. w 2016 r. osiągnęła zysk i w deklaracji podatkowej CIT-8 za 2016 r. dokonała odliczenia straty poniesionej w 2015 r. Jak zaksięgować takie odliczenie? Podatnik, który poniósł stratę podatkową w danym (...)
str. 53
2.
Amortyzacja bilansowa prawa użytkowania wieczystego gruntu
Jaka jest stawka amortyzacji bilansowej prawa użytkowania wieczystego gruntu? Do jakiej grupy KŚT zaliczyć takie prawo? Prawo użytkowania wieczystego gruntu, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. a (...)
str. 53
3.
Sprzedaż udziałów jednego wspólnika drugiemu wspólnikowi w spółce z o.o.
Spółka z o.o. ma dwóch udziałowców. Jeden udziałowiec odsprzedał swoje udziały drugiemu udziałowcowi. Jak ująć w księgach rachunkowych taką operację gospodarczą? Zdarzenie, jakim jest sprzedaż udziałów jednego (...)
str. 54
4.
Wpływ należności spisanej wcześniej jako przedawniona w księgach zakładu budżetowego
Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym. Dwa lata temu spisaliśmy w koszty przedawnioną należność. Jednak w 2017 r. kontrahent wpłacił tą należność na konto zakładu. Jak zaksięgować wpływ takiej należności? (...)
str. 55
5.
Koszty rekrutacji pracowników produkcyjnych
Prowadzimy nabór pracowników za pośrednictwem agencji pracy. Na jakim koncie zespołu 4 i 5 zaksięgować koszty rekrutacji pracowników produkcyjnych? Wydatki poniesione na rekrutację pracowników - w przypadku (...)
str. 55
VIII.
Z listów Czytelników
1.
Ustalenie, za który rok należy poddać badaniu sprawozdanie finansowe
Rok obrotowy w naszej spółce pokrywa się z rokiem kalendarzowym. W 2017 r. spełnimy warunki określone w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości dla obowiązkowego badania sprawozdania finansowego. Za który rok (...)
str. 56
2.
Wypłata ekwiwalentu za niewykorzystany urlop
Na koniec sierpnia 2017 r. rozwiązaliśmy z pracownikiem umowę o pracę, w związku z czym zobowiązani byliśmy do wypłacenia mu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Jak ująć wypłatę takiego ekwiwalentu w księgach (...)
str. 56
3.
Udokumentowanie usługi nabytej poza terytorium kraju księgowym dowodem zastępczym
Przelaliśmy 100% zaliczkę w euro za zakwaterowanie pracownika w hotelu w czasie podróży służbowej. Pracownik zapomniał zażądać opłaconej przelewem faktury za pobyt w hotelu. Czy możemy wystawić księgowy dowód (...)
str. 57
4.
Zwrot pracownikowi kosztów nałożonego na niego mandatu drogowego
Pracownik podczas wykonywania obowiązków służbowych samochodem służbowym otrzymał mandat za wykroczenie w ruchu drogowym. Postanowiliśmy zwrócić mu koszty tego mandatu. Jak ująć w księgach taki zwrot? Za (...)
str. 58
5.
Czy wysłane do kontrahenta wezwanie do zapłaty podlega ewidencji w księgach rachunkowych?
Kontrahent zobowiązał się na piśmie do wpłaty na nasze konto środków stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania umowy. W związku z tym, że tego nie zrobił wystawiliśmy wezwanie do (...)
str. 59
6.
Rozwiązanie odpisu aktualizującego wartość należności w związku ze zwrotem sprzedanych wyrobów
W 2015 r. sprzedaliśmy wyroby gotowe. W związku z tym, że prawdopodobieństwo odzyskania należności z tytułu tej sprzedaży było niewielkie, w 2016 r. utworzyliśmy odpis aktualizujący wartość tej należności. W 2017 r. nabywca zwrócił (...)
str. 60
7.
Palety jako opakowania zwrotne kaucjonowane w księgach rachunkowych sprzedawcy towarów
Wydajemy nabywcom towarów palety zwrotne, pobierając odpowiednią kaucję. Jak powinniśmy zaksięgować otrzymaną kaucję oraz wydanie opakowań zwrotnych nabywcy towarów? Istota opakowań zwrotnych kaucjowanych Palety będące (...)
str. 61
8.
Potrącenie składek na ubezpieczenie grupowe z wynagrodzenia zleceniobiorców w księgach pracodawcy
Spółka zamierza zawrzeć umowę ubezpieczenia grupowego, do którego przystąpią chętni zleceniobiorcy zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia. Spółka co miesiąc będzie przelewać składki na rachunek ubezpieczyciela. (...)
str. 62
9.
Ujęcie w księgach kosztów związanych z dochodzeniem należności za pośrednictwem kancelarii prawnej
Mamy nieuregulowaną należność od dłużnika. Sprawę przekazaliśmy kancelarii prawnej. W chwili obecnej sprawę przejął komornik. Dłużnik część zaległości wpłacił na konto kancelarii prawnej. Kancelaria obciążyła nas (...)
str. 64
10.
Ewidencja wsparcia finansowego w stowarzyszeniu niebędącym organizacją pożytku publicznego
Jesteśmy stowarzyszeniem niebędącym organizacją pożytku publicznego. Organizujemy wyjazd dzieci na spotkanie w Niemczech. Do usługi przewozu urząd marszałkowski przyznał nam wsparcie finansowe w wysokości 1.500 zł. W pozostałej części (...)
str. 65
WZORCOWY WYKAZ KONT
(na podstawie: Wzorcowego wykazu kont wydanego w 2008 r. przez Rachunkowość Sp. z o.o. ) Zespół 0 - Aktywa trwałe 01  Środki trwałe 02  Wartości niematerialne i prawne 03  (...)
str. 67
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.